-
Är era gräddsifoner ofarliga?
-
Många har säkert läst den tragiska nyheten om en gräddsifon som exploderat i England. Produkten var en billig kopia tillverkad i Kina och skall ha varit återkallad redan 2013 pga konstruktionsfel. Vi kan försäkra alla våra kunder om att de patroner och gräddsifoner vi säljer kommer från kvalitetstillverkaren Mosa som är världens största tillverkare av gräddsifoner. Sifonerna, och patronerna uppfyller alla europeiska säkerhetskrav och är helt säkra vid normal användning. Var därför uppmärksam när du köper en gräddsifon eller patroner att det är en kvalitetsprodukt från Mosa. Vi säljer endast godkända produkter.
Klicka här för att se Mosas säkerhetscertifikat.
-
Beräkna vörtstyrkan eller mängden malt jag behöver, hur gör jag.
-
För att beräkna den teoretiska vörtstyrkan och möjlig alkoholhalt hos ditt öl behöver vi räkna ut stamvörtstyrkan, eller även känd som Original Gravity (OG) som är ett mått på sockerhalten hos vörten innan jäsningen.
De flesta öl har en stamvörtstyrka på runt 50ºÖ/l (ca 5% ABV). Samtliga malter, maltsirap, torkat extrakt, socker m.m. har ett exrtaktvärde, som mäts i Ö grader, Ö står för Öchsle.
Vanliga basmalter innehåller ett teoretiskt värde på ca 300 Ö/kg, Crystal/karamellmalter runt 250-260, rostat, svart och chokladmalt ca 200, socker och torkat maltextrakt ca 375 samt honung och flytande maltextrakt ca 300.
Ett kilo basmalt tex. pale ale eller pilsnermalt ger teoretiskt 300ºÖ/kg, värdena är teoretiskt max, i verkligheten räknar man med ett utbyte på ca 70%-80% beroende på flera faktorer, som tex bryggverk, hur väl krossad malten är etc.
Exempel:
Om du vill brygga 10 liter öl på ca 5% (50ºÖ/l) behövs 50*10 = 500ºÖ.
Vi antar att sättet du brygger på har ett utbyte på 80% alltså en faktor på (0,8).
Vi antar att ditt recept är ca 90% basmalt och 10% Caramelmalt.
Om vi tillsätter 0,25 kg karamellmalt så ger detta 0,25*250*0,8 =50ºÖ.
För att få resterande 450ºÖ tillsätter vi 450/(300*0,8) = 1,86 kg basmalt.
-
Får jag returnera REA-varor?
-
Självklart! Vi har samma villkor som vid köp och retur av varor till ordinarie pris.
-
Har ni någon rabattkod jag kan ta del av?
-
Genom att följa oss på sociala medier som t.ex. Facebook och Instagram så är du alltid först med att ta del av våra rabatter och erbjudanden. Vi rekommenderar även att du skriver upp dig på vårt nyhetsbrev för att inte missa någonting.
-
Hur får jag min faktura?
-
Vi använder oss av Resursbank och om du handlat på faktura kommer du få fakturan till den e-postadress du angav vid beställningstillfället. Fakturan kommer samma dag som din beställning skickas till dig och kommer från e-postadressen dinfaktura@resurs.se.
För fakturafrågor hänvisar vi till Resursbank 0771-11 22 33.
-
Hur starkt blir ett Coopers 1,7kg eller Muntons 1,8kg öl kit.
-
Om man bara skulle använda en burk till en sats på 20-23L så blir alkoholhalten knappt 3%.
För att öka alkoholhalten och smaken på ditt öl kan man använda två burkar, eller tillsätta antingen spraymalt (torkad maltextrak) och, eller bryggsocker
Spraymalt, ger ett fylligare och något mindre utjäst öl, medans bryggsocker ger ett mer utjäst öl med torrare karaktär.
För ett öl på ca 5% rekommenderar vi för ljusa lätta öl, 1kg bryggsocker samt 500g ljus eller extra ljus spraymalt, för fylligare öl 1kg spraymalt samt 500g bryggsocker.
-
Jag har glömt mitt lösenord, hur får jag ett nytt?
-
Klicka på länken
Glömt Lösenord och fyll i din mailadress i fältet. Klicka sedan på Skicka. Om din mail är registrerad så kommer du att få en länk för att nollställa ditt lösenord.
-
Jag kan inte betala med kort. Vad är Verified by VISA eller Secure by MasterCard?
-
Verified by VISA och Secure by MasterCard är till för din säkerhet. Det enda Du behöver göra är att logga in på din internetbank och välja ditt eget lösenord, som Du sedan använder på verifieringssidan vid kortbetalning. De flesta e-butiker använder denna typ av verifiering. Mer information finns på din Bank, SEB, Swedbank, Nordea och handelsbanken.
-
Kan jag få mitt paket levererat till annan adress?
-
Ja, det går utmärkt att skriva i vilken adress du vill ha ditt paket levererat. Om du väljer faktura som betalningsalternativ så skickar vi enbart till din folkbokföringsadress.
-
Kan jag returnera eller byta en vara?
-
Som kund har du alltid 14 dagars returrätt och öppet köp hos oss då vi följer distanshandelslagen.
Hör av dig till oss på mail eller telefon och meddela att du vill returnera din beställning och lämna sedan in den på närmsta postombud. Returfrakten får du som kund stå för själv. Låt fakturan ligga kvar i paketet eller skriv fakturanummer på en lapp och lägg ner tillsammans med varorna i kartongen så att vi kan se att det är just du som har skickat tillbaka. Vid återsändning av en hel order så krediterar vi hela fakturans belopp, även fraktkostnaden. Om det är delar av din order så krediterar vi din faktura med summan för de varor som du har skickat tillbaka.
Vid reklamation av defekt vara, kontakta alltid kundtjänst. Då skickar vi ut en returfraktsedel till dig och eventuellt ersättningsvara. Självklart står vi för frakten vid reklamation.
-
Vad har ni för leveranstid?
-
Normal leveranstid är ca 1 - 5 arbetsdagar. Vid hög arbebelastning eller om någon vara är slut på lager kan leveranstiden vara något högre, upp till någon vecka. Dessa leveranstider gäller vid kortbetalning, faktura, direktbetalning, Swish eller postförskott. Vid förskottsbetalning är leveranstiden 1 - 2 dagar längre.
-
Vad kostar frakten?
-
Frakten kostar från 29:- för försändelser inom Sverige. Paketen skickas med DB Schenker eller PostNord. Beroende på din leveransadress kan även Airmee hemleverans väljas (Airmee finns just nu i Stockholm, Malmö, Linköping, Norrköping, Göteborg och Växjö). Du väljer själv om du önskar få ditt paket skickat som varubrev (gäller endast för paket vars vikt och volym möjligör det), paket som hämtas på ditt valda ombud eller med hemleveranns. Postförskottsavgift 100:- tillkommer för försändelser som skickas mot postförskott. Vi förbehåller oss rätten att skicka lättare paket som Varubrev med Postnord.
-
Varför ber ni om mitt personnummer?
-
Vi ber om ditt personnummer av två anledningar. I ett första steg så är det för att hämta din adress från folkbokföringen vilket gör att du slipper skriva i den själv. Detta är helt valfritt och finns enbart för våra kunders bekvämlighets skull. I ett andra steg så ber vi om ditt personnummer i det fallet du har valt fakturabetalning. Då skickar vi enbart till din folkbokföringsadress.
-
Varför kan jag inte logga in på mitt konto?
-
Det kan bero på att vi uppgraderat vårar system hösten 2012. Om du har ett gammalt konto så kan ditt lösenord ha för få tecken (5 eller mindre). Du kan då gå till Glömt ditt lösenord? sidan och skapa ett nytt lösenord som har minst 6 tecken.