Försäljningsvillkor

Köpvillkor

Dessa villkor gäller när du som konsument handlar hos Humlegårdens Ekolager. För företag gäller istället eventuella andra överenskomna villkor eller köplagen (1990:931).

Det är viktigt för oss att du som kund kan känna dig trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter. Vi skyddar dina uppgifter och vi säljer dem aldrig vidare till tredje part. Du kan läsa mer i vår integritetspolicy.

Svensk lag gäller för köp gjorda i webbutiken och eventuell tvist ska avgöras främst av Allmänna reklamationsnämnden och sedan i svensk domstol. Vi följer utöver lagen god affärssed och är mycket måna om att kunderna är nöjda.

Följande villkor gäller från och med 2019-02-01.

Varor och Reklamation

Produkter och produktgarantier
Alla produkter som säljs i butiken kan användas i Sverige och ska vara förenliga med svensk lagstiftning.

Vi följer naturligtvis konsumentköplagen och lämnar 6 månaders garanti på alla produkter. I de fall tillverkarna lämnar längre garantier, t ex 1 år, gäller givetvis denna längre garantitid. Produktgarantin gäller dock inte vid olyckshändelse, onormal användning eller underlåtenhet att följa skötsel- och serviceanvisningar.

Ångerrätt
Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har konsumenter i Sverige ångerrätt i 14 dagar. Ångerrätten gäller dock inte alltid, se fullständig lista nedan. Vid nyttjande av ångerrätten betalar konsumenten returfrakten. Kostnaden för returfrakten ligger i fas med vad konsumenten betalade för den ursprungliga frakten.

Om varan i fråga är oanvänd och lämnas tillbaka i oförändrat skick betalas hela kostnaden för varan tillbaka till konsumenten. Är varan använd och har ett förändrat skick, avgör värdet av produkten i förändrat skick hur mycket konsumenten ska få tillbaka av den totala kostnaden.

Vid nyttjande av ångerrätt har konsumenten 14 dagar, från leveranstillfället, på sig att kontakta Humlegårdens Ekolager AB och därefter 14 dagar på sig att skicka tillbaka varan eller skicka bevis på återsändande.

Vi rekommenderar att konsumenten fyller i formuläret som finns här.

Undantag från ångerrätten
Humle
Malt och andra spannmål
Maltextrakt
Jäst
Jästnäring och andra tillsatser med utgångsdatum
Vin- och ölsatser
Övriga livsmedel som honung och råkaffe
Tidningar
Digitalt innehåll (licensnycklar, CD, DVD)
Presentkort

Öppet köp 30 dagar
Vi erbjuder dig som konsument öppet köp i 30 dagar på våra produkter med vissa undantag. Detta innebär att konsumenten kan ångra sitt köp inom 30 dagar från att varan mottogs. Se lista med undantagna produkter nedan. För att nyttja öppet köp ska vara ska vara oanvänd, i nyskick och i sin orginalförpackning.

Vid nyttjande av öppet köp har konsumenten 30 dagar, från leveranstillfället, på sig att kontakta Humlegårdens Ekolager AB och därefter 14 dagar på sig att skicka tillbaka varan eller skicka bevis på återsändande. Vid returer står kunden för frakten.

Undantag från öppet köp: Livsmedel som humle, malt, maltextrakt, jäst, råkaffe och honung. Jästnäring och andra tillsatser med utgångsdatum, vin- och ölsatser, tidningar och digitalt innehåll (licensnycklar, CD, DVD).


Byte
Eventuella byten av varor behandlas som nyttjande av ångerrätten. För att enklast byta en vara kontaktar konsumenten säljaren på info@humle.se eller 08 52 52 53 00 och fyller sedan i formuläret som finns här.

Reklamationsrätt
Konsumenten har inom 3 år från köpet rätt att reklamera en vara eller tjänst om varans eller tjänstens egenskaper avviker från det som avtalats eller som följer av lag. Inom de första 6 månaderna efter köp gäller vår produktgaranti, alternativt måste säljaren bevisa att felet inte är ursprungligt. När det har gått mer än 6 månader efter köpet är det i stället konsumenten som måste bevisa att felet är ursprungligt. Varan ska reklameras “inom skälig tid” efter upptäckt av fel, en god riktlinje är inom 2 månader. Konsumenten ska vid godkänd reklamation bli ersatt för eventuella fraktkostnader.

Vi rekommenderar att konsumenten fyller i formuläret som finns här.

Transportskador
Vi anstränger oss för att emballera väl så att transportskador inte ska uppstå, men om varan trots allt är transportskadad vid leverans skall detta omgående reklameras av konsumenten. Vid synlig skada ska detta antecklas av fraktbolaget. Meddela oss före retur.

Vid eventuell retur
För att underlätta hanteringen, kontakta oss först på info@humle.se alternativt ring oss på 08 52 52 53 00 om ånger- eller reklamationsrätten är aktuell att använda, liksom vid transportskada.

Outlöst försändelse
Om konsumenten inte hämtar ut försändelsen så att den outlöst går i retur till oss tillkommer en avgift på 195 kronor för att täcka våra extra kostnader för hanteringen. Vill konsumenten ha sina varor skickade igen tillkommer även en ny fraktavgift, motsvarande den fraktkostnad som konsumenten betalade för vid första sändningen. Vill konsumenten få pengarna tillbaka istället för att mottaga varorna så kommer vissa varor (se lista under Ångerrätt) samt fraktkostnader att exkluderas från det beloppet.

Tvistlösning
Vid eventuell tvist mellan konsument och säljare rekommenderar vi att man vänder sig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer de allmänna rekommendationer som utfärdas av Konsumentverket och garanterar att vi vid eventuella tvister kommer att följa Allmänna reklamationsnämndens utslag.

Återbetalning
Återbetalning sker inom 14 dagar från att konsumenten häver köpet eller reklamerar varan förutsatt att vi tagit emot varan eller fått bevis på återsändande. Undantag gäller om vi inte mottagit varan eller bevis på återsändande, då gäller 14 dagar från och med att vi tar emot varan.

Betalning och pris


Betalningsmetoder

Vi erbjuder dessa betalningsmetoder:

    • Klarna Checkout - Faktura med 30 dagars betaltid. Kräver att Klarna godkänner köpare och leveransadress. Klarna gör en kreditprövning innan köpet genomförs. Fakturan skickas med e-post till den adress du uppger vid beställningen.
    • Klarna Checkout - Konto. Du får en samlad månadsfaktura på alla köp du gjort med Klarna Konto. Kräver att Klarna godkänner köpare och leveransadress. Klarna gör en kreditprövning innan köpet genomförs. Ränta 19,90%, uppläggningsavgift 0,00 kr, aviavgift 29,00 kr.
    • Klarna Checkout - Kort. Kortbetalning VISA, MasterCard eller Amex.
    • Klarna Checkout - Banköverföring. Direktbetalning som kräver inloggning till Nordea, Swedbank, Handelsbanken eller SEB.
    • PayPal. Betala via ditt PayPal-konto eller direkt med MasterCard eller VISA.
    • Swish - Snabb och smidig betalning via mobilen.
    • Internationella beställningar görs mot kontokortsbetalning (EUR) eller PayPal (EUR/SEK). Vi har även Klarna Checkout i Finland (EUR) och Norge (NOK).



Priser
Priserna som anges i webbutiken är enligt standardinställningen i svenska kronor inklusive moms om inte annat anges. Fraktkostnad tillkommer och beloppet beror på varans vikt och storlek, valet av fraktmetod och land. Totalpriset inklusive frakt framgår i kassan efter val av fraktmetod.

Fakturabetalning
Vid val av faktura som betalningsmetod överlåter vi fordran till Klarna och beloppet måste betalas till deras konto, inte Humlegårdens Ekolager AB. Om betalningen inte kommer in i tid tar Klarna ut påminnelseavgift och dröjsmålsränta.

Momsavdrag
Vid försäljning till momsregistrerade företag i Danmark, Finland och andra EU-länder dras svensk moms av från priserna. Ett giltigt VAT-nummer krävs för detta.

Frakt

Leveranstid
De angivna leveranstiderna är de normala tiderna det tar från att din order är lagd fram till leveranstillfället. Om leveranstiden mot förmodan skulle överskrida 30 dagar har du rätt att häva ditt köp.

Fraktmetoder
I kassan får man välja bland de möjliga leveransmetoderna baserat på varukorgens innehåll. Fraktpriserna räknas ut automatiskt baserat på varornas vikt, skrymmevikt och emballage.

Ändrat transportuppdrag
Vid ändring av transportuppdrag på redan skickat gods tas en avgift ut på 200 SEK inkl. moms. Det gäller exempelvis ändring av leveransadress och ändring av fraktmetod.

Läs mer om våra fraktmetoder här.

Personuppgifter

Integritetspolicy
Vi hanterar personuppgifter i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation).
Policy avseende integritet och personuppgifter


Övrigt


Köpavtal
Ett köpavtal ingås mellan säljare och konsumenten i och med att beställningen läggs i webbutiken. Konsumenten måste vara 18 år för att ingå köpavtal.

Betalningsansvar

Genom att klicka på ”Slutför köp” godkänner konsumenten alla villkor ovan och är där med betalningsansvarig när orden är slutförd. 


Medlemskap och uppförandekoder
Humlegårdens Ekolager AB är medlem i branschorganisationerna Brewers Association, Svensk Handel och Svensk Digital Handel , samt i Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI).

Vi har högsta kreditranking, AAA, hos Soliditet.

Kontakt

Humlegårdens Ekolager AB
Bergkällavägen 28
19279 Sollentuna
Sverige


Organisationsnummer: 556563-5199
EU VAT: SE556563519901

Epost: 

info@humle.se (frågor om öl, bryggning, våra varor, leveranser och beställningar)
sales@humle.se (för vår försäljning till bryggerier, återförsäljare och andra företag)
ekonomi@humle.se (ekonomi, fakturor och andra administrativa ärenden)
fornamn.efternamn@humle.se (för personlig kontakt med viss person hos oss)

Tel: 08 52 52 53 00 (växel med talsvar)
       08 52 52 53 XX (direktnummer till viss person hos oss)